Clubreglement
Algemeen
- Het clubbestuur is jaarlijks op de eerste algemene vergadering van elk nieuw seizoen ontslagnemend doch herverkiesbaar.
- De (her)verkiezing van het bestuur gebeurt onder de aanwezige clubleden en indien nodig met een anonieme stemming die bepalend is met meerderheid tegen minderheid van de stemmen.
- De bestuursleden die een bestuursmandaat hebben waargenomen zijn moreel verplicht van tenminste bij 30 % van de clubactiviteiten aanwezig te zijn, zodat men persoonlijk weet wat er in de club leeft en gangbaar is. Bij het niet naleven van dit punt van het reglement wordt van de betrokkene verwacht dat hij zijn mandaat ter beschikking stelt. Bij uitzondering zal het bestuur de gegrondheid nagaan en beslissen over het behoud van het bestuursmandaat van de betrokkene.
- De bestuursleden die om een of andere reden gedurende het lopende seizoen ontslagnemend zijn, hun mandaat wordt pas het daarop volgend jaar terug ingevuld.
- Slechts de, op de eerste algemene vergadering, aanwezige clubleden kunnen hun kandidatuur stellen voor een bestuursfunctie.
- Er wordt 2 x per jaar een vergadering gehouden met de hoofdsponsor(s).
Beheer
- Iedere algemene vergadering begint met een uiteenzetting van de kastoestand door de schatbewaarder of zijn vervanger.
- Tijdens de algemene vergaderingen zal het bestuur rekening houden met de beslissingen die door de leden zijn vooropgesteld en genomen.
- Overeenkomstig art 8 aangenomen voorstellen kunnen slechts teniet worden gedaan na beraad van het voltallig bestuur.
- Behoudens het beheer van de clubkas met de zorg van een goede huisvader, heeft het bestuur voornamelijk tot doel de aangenomen voorstellen wat de club activiteiten betreft uit te werken, hierbij bijgestaan door de indiener van het voorstel.
- Het lidgeld wordt jaarlijks geïnd ten laatste tegen 15 februari.
- Door de betaling van het lidgeld aanvaardt het lid op eigen verantwoordelijkheid te fietsen. Het lid ziet uitdrukkelijk af van elk verhaal ten opzichte van het bestuur en de inrichters van activiteiten. Het is aangewezen dat elk lid over een verzekering BURGERLIJKE AANSPRAKELIJKHEID beschikt.
- Het bedrag van het lidgeld evenals de voordelen verbonden aan het lidmaatschap worden jaarlijks door het bestuur bepaald in functie van de kastoestand.
- Om van de voordelen van de clubactiviteiten te genieten moet men aan tenminste 50% van de zondagsritten hebben deelgenomen van het lopende seizoen. Behoudens de beslissing van het bestuur wat de uitzondering betreft.
Clubwerking
- Het wielerseizoen start de eerste zondag van Maart en eindigt op de laatste zondag van September.
- De zondagsritten starten tijdens de maanden Maart en September om 9u. Tijdens de maanden April-Mei-Juni-Juli en Augustus is het vertrek uur 8u30. Een ander dan hiervoor vermeld vertreksuur zal tijdig door het bestuur worden medegedeeld.
- Alle zondagsritten van de maand Maart worden als trainingritten gereden, dit wil zeggen dat zowel voor de A als voor de B- groep de regel geld dat rekening wordt gehouden met een rijsnelheid aangepast aan de traagste deelnemer. Er zal echter toch rekening moeten worden gehouden aan een snelheid die kenmerkend is aan WRT De Roeve d.w.z minstens 30 km’/u
- Wanneer het ledenaantal bij de start van een zondagsrit bij een van de 2-groepen het vereiste aantal van 8-deelnemers niet haalt kunnen de aanwezige bestuursleden beslissen om de rit gezamenlijk te laten rijden, rekening houdend met het gangbare snelheids verloop van de grootste aanwezige groep.
- Vanaf de eerste zondag van de maand April wordt iedere zondagsrit geleid door een baankapitein, die naast het uitstippelen van de rit (en de bestuurder volgwagen goed informeert) er ook voor zorgt dat de groep, behalve op de voorziene trajecten, samen blijft.
- De parkoers van de zondagsritten moeten zodanig worden opgesteld dat ze zonder enige pech om 11u30 à 11u45 eindigen aan het clublokaal.
- De baankapitein moet er voor zorgen dat de eerste en de laatste 10 km’s van de rit in groep en in een aanvaardbaar tempo worden gereden.
- Ingeval er een van de leden door pech achterop geraakt wordt door de ganse groep gewacht met de voet aan de grond totdat het lid terug de groep heeft vervoegd.
- Tijdens het seizoen is het dragen van de recentste clubuitrusting verplicht voor iedereen.
- Ten gevolge een valpartij tijdens de uitoefening van een clubactiviteit kan de club voor 50% van de aankoopwaarde (kledij) tussen komen wat betreft de nieuwe aankoop.
- Ieder lid dat door inbreuken op de wegcode of onsportief gedrag of het niet naleven van de hiervoor vernoemde clubreglement de club in diskrediet brengt stelt zich bloot aan sancties waarvan het clubbestuur de bepalingen doet.
- Het clubbestuur is niet verantwoordelijk voor eender welk dispuut die er eventueel zou kunnen ontstaan met deelnemers vreemd aan de club.
- Op het ogenblik dat het lidgeld wordt overhandigd verklaard men zich principieel akkoord met de bepalingen van het clubreglement.
Clubkampioen
- Ieder lid heeft recht van deelname aan de tijdrit indien hij minstens 12 ritten heeft gereden tijdens het verlopen seizoen. Bestuur beslist rationeel over uitzonderingen (weekendwerk, inspanningen bij verkoop kaarten eetfestijn, deelname aan activiteiten, …)
- De volgorde van de tijdrit finalisten wordt bij lot trekking bepaald en is dwingend. Enkel de top 3 van het vorige seizoen vertrekt als laatste
- Bij pech tijdens de tijdrit kan de deelnemer opteren voor een nieuwe poging nadat de laatste deelnemer is gestart.
- Het gebruik van de fiets die tijdens het voorbije seizoen is gebruikt word enkel en alleen toegestaan.
- Tevens van de kampioen van het vorige wielerseizoen wordt verwacht dat hij de speciale kampioenentrui draagt gedurende het ganse seizoen.